باطری های ژل که با اسم باطری ژل اسید نیز شناخته می شوند یکی از انواع باطری های VRLA است که شاخه ای از انواع باطری های سیلد اسید یو پی اس می باشد. فن آوری مورد استفاده در ساخت باتری ژل شبیه به باتری AGM است. با این حال، به جای استفاده از ماده جاذب بر پایه شیشه که در باطری یو پی اس AGM استفاده می شود، باتری های ژل از الکترولیت  هایی که بصورت ژل هستند استفاده می کنند. الکترولیت های جامد باعث کاهش خطر از بین رفتن و تبخیر الکترولیت باطری یو پی اس شده و از مشکلات ناشی از خوردگی جلوگیری می کنند.

در مقایسه با باطری های معمولی یو پی اس باطری یو پی اس ژل بسیار سبک تر هستند. در این تکنولوژی تنها از مقدار کمی الکترولیت جامد برای حفظ اسید استفاده می کند. همچنین باطری  یو پی اس ژل اسید طول عمر بیشتری نسبت به سایر انواع باطری یو پی اس داشته که به این خاطر است که الکترولیت در حالت ژل می تواند شارژ را برای مدت طولانی تری در خود نگه دارد باطری ژل همچنین دوام بیشتری داشته و می تواند تغییر دما بیشتری را نسبت به باتری معمولی یو پی اس تحمل کند.

موارد استفاده از باتری ژل

باطری های ژل معمولا در انواع موتور سیکلت، تجهیزات دریایی، اتوموبیل های مسابقه و آفرود و  برق سولری برق بادی همچنین انواع یو پی اس مورد استفاده قرار می گیرد . از این نوع باطری همچنین در خودروهای برقی با تکنولوژی بالا استفاده می گردد. بخاطر ویژگی بدون نیاز به نگهداری در این باطری ها مصرف کننده گان مجبور نیستند به طور مرتب آب به باطری اضافه کنند تا سطح الکترولیت را در سطح نرمال نگه دارند. باطری های اتومبیل ژل اسید مقدار اسید کمتری نسبت به باتری های دیپ سایکل داشته و با تغییر حالت محلول الکترولیت از مایع به حالت ژل تقریبا غیرممکن است که الکترولیت نشتی کند.